Økologisk vin, drikkevarer og onlineforbrug: Trends i 2018

 TAGS:undefined

Det er aldrig let at forudse trends. Jeg er ikke en spåkone, så jeg kan ikke spå om fremtiden ved hjælp af min krystalkugle eller fortælle, hvilke vine du vil kunne lide i 2018 ved at tyde mønstrene i et hav af vine. Og alligevel giver min erfaring indenfor denne branche, min uddannelse og mine samtaler med kunderne mig muligheden for at forklare visse tendenser. Kunderne og deres forbrugsvaner, de vine der vil blive drukket, kommunikation, digitalisering, ja selv påvirkninger forbundet med klimaforandringer, har ændret vinens verden markant.

Forbrugertrends

Forbrugere er meget forskellige. Vi kan finde fans af de ægte klassikere, dem som sværger til anmeldelserne beskrevet i de mest berømte guides, eller de mere nysgerrige – som for eksempel generationen af millenials – som ikke er loyale overfor et bestemt mærke, men som hele tiden eksperimenterer.

Vinetikette-design

Designet er ikke kun et spørgsmål om at skabe nysgerrighed, det er også en hjælp til at forstå en vin. Det er lige meget om det er en Crianza, en Gran Reserva, “udviklet siden 1890” eller en Reserva de la Familia, som har en score på 95/100 eller en guldmedalje. Det første man lægger mærke til er etiketten og dens design. Farverne, hvad repræsenterer tegningen eller billedet og især følelsen eller historien bag hver enkelt etiket og vin.

Forholdet mellem pris og kvalitet

I 2018 betyder det ikke nødvendigvis, at en dyrere vin er bedre end en billigere vin. Befolkningen er ikke nær så vinkyndige, men de har ingen komplekser, og viden om vinen er ikke så vigtig for at kunne nyde den eller for at finde den vin, de bedst kan lide. Det er dét, det handler om; find den vin, som du synes er spændende. Men de store klassikere forsvinder ikke af den grund. De klareste tendenser peger i retning af at få valuta for pengene, og de traditionelle vindrikkere og millenials lever side om side i ægte harmoni.

Vintrends

Lette rødvine

Endelig! Det har været en periode for meget mørke, koncentrerede, fyldige, strukturerede, kraftige og ofte tørre vine på grund af den nærmest brutale brug af nye og meget brændte fade til lagring. Vine, som kom på mode i 90’erne efter kriterierne fastlagt af den kendte kritiker Robert Parker. Jeg forsøger ikke at sige, at det er dårlige vine, men de bliver ofte drukket for unge; det er vine, som ville have godt af at ældes i mindst 10 år for at blive endnu bedre. Det forudsætter dog, at de er velproducerede fra starten, for ofte bevirker træfadene også, at fejl og lav kvalitet kan skjules. Men det er et andet emne…

 TAGS:undefined

Det var på tide! Tiden er kommet for de venlige, friske og spontane rødvine, som har mindre alkohol, er lettere at forstå og lettere at nyde. I sidste ende handler det jo om at nyde et glas vin. At kunne nyde et glas rødvin i sommervarmen. Vine man kan dele, vine til velkomstdrinken, vine til afslapning efter arbejdsdagen. Nyd frugten og friskheden uden at miste kvaliteten. Denne udfordring er blevet taget op af vindyrkere, som har kendt til og har villet dyrke de indfødte druer, som næsten er forsvundet, eller som er blevet brugt på andre måder end de mest kendte druer.

Her kan nævnes rødvine fra Galicien dyrket på ukendte sorter som rød Caiño, Brancellao, Bastardo, Loureiro, Mencía som den mest kendte, Trepat og andre. Men “Miss Drue 2018” er uden tvivl Garnacha (Grenache). I lang tid har vinavlerne vendt denne drue ryggen, fordi det er en svær druesort at arbejde med, den er sårbar og giver lavt udbytte, men nogle mindre producenter i områder omkring Madrid, Gredos og Catalonien har taget den til sig, og de er villige til at give druen den chance, som den fortjener. Disse områder har fremstillet fantastiske vine til gode priser.

Økologiske, biodynamiske og hedvine, fra nul kilometer, fra terroir og dyrket på autoktone druer

Trenden er god, sund og bæredygtig. Forbrugerne er i større grad bekymrede for miljøet, deres sundhed og velbefindende. Økologiske vine er en vigtig del af markedet, men det stopper ikke her. Der er også mere interesse for terroir-vinene: byen, gården eller vinmarken er aktuelle og værdsatte begreber, der også vises på etiketterne. Forbrugerne retter deres opmærksomhed mere mod de mest ukendte og autoktone sorter, som de små producenter efterhånden sætter større pris på. Det ville være spændende, hvis forbrugerne også bekymrede sig om emballagen. Er det virkelig nødvendigt, at flaskerne er så tykke og tunge?

Hvid- og rosévine

Forbruget af hvidvin er stigende. Og modsat tendensen indenfor rødvine, som søger mod en lettere stil, så sker der nu det modsatte med hvidvine. Forbrugerne søger hvidvine med mere karakter, volume og personlighed. Vine, som er lagret “sobre lías” (med bundfald), har en mere gylden og intens farve. Det betyder ikke noget. Hvidvinene fra Rueda og Galicien står ikke længere alene. De catalanske hvidvine (hvid Garnacha) og de hvide Rioja-vine, fuldstændigt devalueret af det nationale marked i årtier, er nu på vej ind gennem fordøren. Vi kan være glade for, at moden skifter, for både Catalonien og Rioja producerer fantastiske hvidvine.

Rosévine er også stadig populære. De bliver mindre og mindre forbundet med en sommervin og mere og mere med bedre kvalitet. De foretrukne lyserøde vine er provencalske i stilen, det vil sige: meget blege, lyserøde vine og præsenteret i specielle eller forskellige flasker. Flasken betyder nærmest lige så meget som farven. Hvorfor den provencalske stil? Fordi de fantastiske rosévine fra Provence er de bedst sælgende og mest eftertragtede i verden.

Vine uden alkohol

Det er en trend, der er på vej frem, men den vokser dog ikke så hurtigt som de andre. Vine uden alkohol sniger sig dog mere og mere ind på markedet, specielt mousserende vine og dem, der præsenteres med en gennemtænkt og overraskende flaske. Der er også en klar forpligtelse til kvalitet, for det er vigtigt for en vin uden den kvalitative alkohol. På trods af det er jeg dog ikke sikker på, at vi kan kalde dem vine!

Vine henvendt til veganere, kaldet veganske vine

En anden trend, som mange vil sige ikke bare er et modelune men en generel livsstil: Vine, som henvender sig til vegetarer eller veganere. Veganisme, svaret på vores stressfyldte og hektiske, moderne liv. Ifølge en undersøgelse publiceret af The Green Revolution og udført af Lantern Consultancy, så spiser 1,3% af den spanske befolkning en vegetarisk diæt og 0,2% er veganere. Helt overordnet så er der i Spanien 3,6 mio. mennesker (7,8% af det samlede antal), som baserer deres kost helt eller delvist på vegetabilske produkter. Har vi råd til at glemme denne del af markedet for vin?

Vinene, som henvender sig til veganere, er produceret uden brug af animalske produkter. Problemet er, at klaringen af de traditionelle vine ofte udføres ved hjælp af produkter som æggehvidestoffer, kasein (et protein udvundet fra mælk), gelatine (udvundet fra dyrebrusk) eller gelatine fra fisk (udvundet fra svømmeblæren på visse fisk). For at undgå disse animalske produkter bruger man i høj grad bentonit, et kemisk produkt… Lige præcis hvad producenterne af naturlige vine gerne vil undgå. Er det fisken, der bider sig selv i halen?

Farverige vine

Stik modsat alle tidligere trends, så er den farvede vin den store hovedperson i 2018. De første berømte, farvede vine har været Passion Blue og Gik Live; to blå vine, som var, og stadig er, nationale og internationale succeser. Og nu dukker vine i endnu flere farver op (orange, grøn, violet osv.), og hver dag er der flere vinproducenter, som retter produktionen mod blå eller farvede vine. Der findes også mousserende vine med farver, som frister de unge. Med lyse og farvestrålende farver, med flammende effekter og meget andet.

 TAGS:undefined

Mange anser dem ikke som vine – personligt synes jeg ikke de er – men hvis de farvestrålende vine kan styrke forbrugernes interesse for vin, så er det kærkomment. Og som det sker med generationer, så har forbrugerne og deres smag ændret sig og dermed også de vine, som de søger.

Forbrugstendenser

Et enkelt glas vin

Vi har ikke set så mange serveringssteder, som tilbyder et enkelt glas vin, som vi gør nu. Denne trend vokser i 2018. Frem for alt findes der nu barer og restauranter med vinlister, der inkluderer et godt og omhyggeligt udvalg af stilarter så man kan nyde og prøve noget forskelligt. Det vil glæde både vinkenderen og nybegynderen. Ofte foretager de også udskiftninger i vinlisten enten månedligt eller ugentligt, så de kan blive ved med at overraske deres kunder, og så de ikke kommer til at kede sig. Et nødvendigt onde i forhold til millenial-generation, som let kommer til at kede sig.

Blanding

Et modelune som kommer stormende. Du kan lege vinproducent, som laver din egen vin, eller rettere, blander forskellige druer for at få den perfekte vin! Mange restauranter og barer tilbyder et udvalg af forskellige vine specielt fremstillet til at blive blandet, så kunden kan skabe sin egen vin. Mere af den ene, lidt mindre af den anden, lidt af den og så videre. Det føles lidt som at lege tryllekunstnerens elev, men det er meget oppe i tiden!

Vinturisme

Vinturisme eller turisme på vingårdene har længe været på mode. Det er dog ikke blot det, siger generaldirektøren for portalen Turismodevino. Interessen for at besøge vingårdene og få en følelsesmæssig oplevelse i forhold til vinene er blevet vækket til live. Vi elsker historien bagom hver vin og minderne, som hver vin efterlader hos os præcis ligesom duftene, der minder os om bedstemors køkken eller smagsoplevelserne fra barndommen. Følelsen af at være tættere på naturen og se hvordan vinmarkerne dyrkes…

 TAGS:undefined

Onlineforbrug

År 2018 og eksplosionen i brugen af sociale medier… Vi forbruger ”information” om vine: Før vi køber eller bestiller en vin, så vi er sikre på ikke at købe den forkerte vin, når vi har flasken foran os og tager billeder, som vi deler, og efter vinen er drukket, når vi deler vores personlige mening om den… Det står helt klart, at brugen af sociale medier er meget vigtig og fascinerende. Vi søger de personlige meninger fra dem, som allerede har smagt vinen, endda før vi søger vinens egen information. Andres meninger betyder mere og mere.

Det er virkeligheden i en verden, hvor skolerne lægger mere vægt på at udvikle elevernes kritiske sans. Det står helt klart: evnen til at sammenfatte og se objektivt på tingene for at formulere sin egen mening er noget, vi er nødt til at lære de fremtidige generationer.

Kommunikationstrends

Vingårdene er nødt til at tilpasse sig, når det drejer sig om udviklingen af kundernes smag. Mange af de mest berømte vingårde har allerede gjort det. Gode vinmagere går forrest, når det kommer til forandringer og tendenser. Det er tilfældet med Artadi, som forlod D.O. Rioja for at producere vine i landsbyer og på mindre marker. Men det er ikke den eneste producent, mange andre gør det også. Desuden er der en ung generation af vinproducenter, som gør et fantastisk stykke arbejde i forhold til autoktone druer og nye teknikker eller i forhold til at genoprette gamle sorter. De arbejder økologisk og naturligt på deres vingårde, og vinene lagres i amforaer eller ”brugte” træfade, det vil sige fade, hvor adskillige vine allerede har lagret, og de er ikke særligt brændte. De søger ikke kvantitet, men kvalitet og nydelse.

Et stort antal vingårde bruger økologiske produkter for at udvikle deres vine uden tilsætningsstoffer og uden at manipulere dem. Andre går skridtet videre og har specialiseret sig i at producere vine, som henvender sig til veganere eller, som nævnt tidligere, farvede vine. Der foregår også en renovering af vinturismen. De promoverer deres produkter på andre måder end blot det simple besøg med vinsmagning; de giver desuden en oplevelse af vingården, de fortæller historien og vækker forbrugerens sans for fritid og nydelse.

Vingårdene er repræsenteret ved sportsbegivenheder, musikarrangementer (som for eksempel Turmalina; den første vinfestival, som holdes i Comunidad Foral de Navarra) og i modens verden, hvor gode vine, venner og/eller personligheder mødes. De er også på vej ind i den digitale verden. Det er ikke noget, de er bange for længere…

Men udover produktet, kvaliteten, ingredienserne, farven eller hvor vi drikker vinen, så går vi op i, hvordan de fortæller os om vin. Vi lægger de pompøse taler fra eksperterne bag os, som for eksempel handler om lagring i Allier-fade, noterne af hvid peber, malolaktisk gæring, bundfald, restsukkerindhold eller flygtigt syreindhold og andre uforskammede ord! Det simple, overkommelige og lettilgængelige sprog, som alle kan bruge, styrer. En god sommelier er én, som kan forklare vinen uden at recitere de tekniske specifikationer om vingården, én som bruger ord og historier, som bringer vinen tættere på forbrugeren.

En anden stor tendens i vinens verden i 2018 er fremkomsten af tegneserier om vin. I Spanien er der stadig kun få eksempler, men i Frankrig er det allerede et stort fænomen. Man satser stort på at sprede vinkulturen gennem tegneserier og underholdning. Nogle af de mest berømte eksempler er Los Ignorantes og Vinómics, eller Las Gotas de Dios i mangastil. Selvom der kun er få titler i Spanien, så kan du finde masser af stileksempler i Frankrig.

Den digitale revolution i vinens verden

Vinindustrien har været langsom til at tilpasse sig den digitale verden, men nu kan vi sige, at deres udvikling er imponerende. Det kan ikke være anderledes! Nu til dags leder alle efter information eller online shopping med et klik. Der findes fysiske vinbutikker med hjemmesider, vinbutikker, som udelukkende sælger deres vine på nettet, månedlige abonnementer som sender et antal interessante flasker tilpasset din personlige smag, private og eksklusive sælgere, men hvor skal man gå hen i 2018?

Tallene for onlinesalg af vin er ved at blive en stærk drivkraft. Den ledende vinhjemmeside i Spanien er Uvinum, som har Europas største vinkatalog med mere end 100.000 forskellige vine, destillater og øl til salg.

 TAGS:undefined

Opstartsvirksomheder er mere opfindsomme end nogensinde før. Her i 2018 er udbredelsen af smartphones en kendsgerning, og brugen vil kun stige. Man forbedrer de eksisterende apps, og der skabes nye; alle er de spændende alt efter, hvad vi leder efter. Prissammenligninger; udstyr til samlere; informationer om vin inden man køber; en app som vil være en hjælpende vinassistent for dem, der ikke rigtig forstår sig på vin; en app, hvor du kan registrere de vine, du smager, deres karakteristika og dine personlige smagsnoter; apps der kan levere information om høstens kvalitet hos de store producenter i forhold til år og appellation i de største vinlande; apps der kan parre vin og mad (nogle er specifikt designet til at parre vine og oste); apps der kan give den optimale periode, hvor en bestemt flaske vin bør drikkes, og endda apps der kan indikere det ideelle tidspunkt for, hvornår en naturvin eller biodynamisk vin skal drikkes i forhold til månens faser og de bedste dage til at åbne vinen (alt efter om det er en blomsterdag, en bladdag… ok, det er lidt langhåret, men det er fantastisk); apps der kan hjælpe med at opdage nye vine tilpasset din smag; og så videre…

Der findes vin-apps til alle typer mennesker, antallet er stigende og fremfor alt er de effektivt tilpasset. Det er ikke nok bare at have en hjemmeside, apps til smartphones er vigtigt, hvis du vil nå den nye generation af forbrugere. Og de skal ikke bare være spændende, nemme at bruge og tilpasset alle slags platforme, det er også en nødvendighed, at betalingssystemet er sikkert og nemt at bruge, og forsendelsen skal være hurtigere, billigere og mere effektiv. Men det vigtigste er, at alt skal kunne deles på alle de sociale netværk som Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat og alle de andre eksisterende netværk…

Internationale trends

Dette er tendenserne i Spanien i 2018. Men disse trends taler ikke nødvendigvis for andre lande.

Udenfor Spaniens grænser er forbruget af pap-vine eller Bag-in-Box-vine stort. Synes du, det er lidt sølle? Det er stærkt på vej… Men fremfor alt, så er det storforbruget, der skiller sig mest ud. En festlig og ”convivial” mængde (convivial er et fransk udtryk, som beskriver den glade atmosfære under et fælles måltid). Brugen af skruelåg til flasker der skal drikkes hurtigt. Det er ikke stort i Spanien på nuværende tidspunkt, men det vil ikke vare længe. På den anden side så er det i Frankrig flaskestopperen, der er trendy.

En anden trend, som bliver bedre modtaget udenfor Spanien, er forbruget af mousserende vine, især Prosecco og Cava, som er billigere end Champagne.

 TAGS:undefined

Sidst, men ikke mindst, så er en fremtidig og knap så god trend de stigende vinpriser. Spanien, Italien og Frankrig, som tilsammen producerer mere end halvdelen af verdens vine, har oplevet deres dårligste høst i årtier, da druerne blev beskadiget af ekstremt vejr (voldsom tørke, gentagne frostperioder). Det samme er tilfældet i Sydafrika på grund af tørken, og i Californien, som er blevet hærget af brande, og ligeledes i alle andre vinproducerende lande.

Store vinproducerende lande såsom Australien eller Chile udforsker nu deres koldere zoner for at plante vinmarker. Vi håber, at de lande, som ikke tidligere har produceret vin, nu kan se en mulighed for at begynde. England er begyndt at producere mousserende vine. Selv store vinproducenter som Taittinger planter vinmarker der. Lad os se, hvad jeg kan læse i mit vinglas…

Skriv en kommentar Økologisk vin, drikkevarer og onlineforbrug: Trends i 2018