Godt at vide om restauranternes nye tendenser

restauranter, spisesteder, trends, tendenser

Vi har ikke en krystalkugle, der kan afsløre præcis hvilke nye trends, der vil dukke op indenfor gastronomien, men vi kan stadig studere tendenserne, som ses hos restauranterne. På den måde kan vi få en ide om, hvilke trends der vil finde vej til vores yndlingsspisesteder. Kan vi mon gætte dem?

Tendenser i restaurationsbranchen

Sats på det lokale

Brugen af lokale ingredienser har allerede vundet indpas, og denne trend vil fortsætte i de kommende år. Den eksisterende økologiske trend vil samtidig inkludere de lokale produkter. Det betyder, at forbruget af produkter og ingredienser fra regionen, lokalområdet eller endda marken lige ved siden af, vil blive prioriteret. Og hvis det er en producent eller landmand, som vi kender personligt, så er det endnu bedre! Denne trend lægger op til, at vi spiser sundere, og at vi støtter økonomien i lokalområdet.

Fleksitar

Det er en tendens, der er blevet slået fast af de ansvarlige for den internationale messe for hotel- og restaurationsbranchen, Sirha, som afholdes i Lyon fra den 26. januar til den 30. januar. Tendensen kaster lys på andre påvirkninger, som kan deles op i fire begreber: øget bevidsthed, velfærd, oprindelse og en forbedret oplevelse. Det at være fleksitar betyder, at man følger tendensen til at leve sundt, men uden at det bliver ekstremt. En fleksitar vil for eksempel hovedsageligt spise grønt, men vil ofte også bestille dagens fisk. Det tyder på, at dette fænomen vil brede sig yderligere.

restauranter, spisesteder, trends, tendenser

Sundhed

Sundhed hænger sammen med ovenstående, og faktisk også tendensen med lokale ingredienser. Der findes nu mange steder, som tilbyder vegetariske eller veganske menuer. Og de fleste restauranter har veganske retter på kortet for at tilbyde et varieret og sundt udvalg. Det gør det nemt for par eller større grupper at finde et sted at spise, hvor alle kan blive tilfredse. Denne tendens er også voksende indenfor vine, hvor økologiske og veganske vine vinder frem.

Ansvarlighed

Ansvar er endnu en tendens, som ejerne af Sirha har etableret. Dette koncept har taget form indenfor restaurationsbranchen, og det er baseret på, hvordan ingredienserne er produceret, opbevaret, transporteret og forbrugt med et fokus på ikke at skade miljøet. Professionelle i restaurationsbranchen er i stigende grad fortalere for økologiske og bæredygtige løsninger.

Oplevelser

Forbrugerne har gennem et stykke tid ikke vist interesse for at gå ud til frokost eller til middag. De lægger vægt på, at det der tilbydes (produktet, menuen, miljøet…) er en del af en følelsesmæssig oplevelse. Og denne trend vokser i stadigt stigende grad. Ejerne af restauranterne er nødt til at finde ud af, hvordan deres lokaler kan være med til at skabe disse følelsesmæssige oplevelser.

restauranter, spisesteder, trends, tendenser

Brugervenlighed

Denne tendens indebærer inklusionen af den digitale tidsalder, som vi lever i. Det er helt normalt, at man kan foretage online reservationer eller bestille mad online, og generelt er restauranterne nødt til at tilbyde begge dele for at kunne øge omsætningen. Det er nødvendigt at have en praktisk hjemmeside og at tilbyde muligheden for at foretage en reservation med det samme blot med et enkelt klik. Og selvfølgelig skal det også kunne gøres fra mobilen.

 

Billeder: Uvinum og Leigh Harries

 

Skriv en kommentar Godt at vide om restauranternes nye tendenser